Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
10.09.10 klo 20:23
Enfant Terrible  |  Muut  |  Ompelukerho (Valvojat: kainoliero, Lotta from Wonderland)  |  Aihe: Pitsit, nauhat ja nyörit II
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pitsit, nauhat ja nyörit II  (Luettu 6630 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
kainoliero
tympeä
Ylläpitäjä
Poissa

« : 14.09.08 klo 16:14 »

Palauteketjussa toivottiin pientä pitsi-infopakettia, joten helpointa taitaa olla aloittaa kokonaan uusi ketju, jonka alkuun olen kerännyt edellisestä ketjusta päivityksiä. Tekstissä on lainattu Thalesin edellisen ketjun aloitusviestiä ja käyttäjien vinkkejä.

Tähän ketjuun keskustelua yllämainituista, kysymyksiä ja vinkkejä asiaan liittyen ("mitä pitsejä kannattaa yhdistää samaan vaatteeseen pesun ja käytön kannalta", "näin rypytät brodyyriä helposti ja vaivattomasti!"). Heti alkuun pieni tietoisku siitä, mitä tavanomaisesti lolita-asuissa käytetyt pitsit ovat nimeltään, miltä ne näyttävät ja lisäjorinaa. Oletusarvona joka kohdassa on, että kyseessä on tehdasvalmisteinen pitsi. Lähes kaikkia kun voi valmistaa myös käsin, mutta tällöin metrihinnat pomppaavat heti pari hilpeää nollaa ylöspäin.

Brodyyri/eyelet lace

Ehkä yleisimpiä tee-se-itse -asuissa esiintyviä pitsilaatuja kauniin ulkonäön ja halvan hinnan mainion yhdistelmän ansiosta. Yleensä saatavana lähinnä valkoisena ja luonnonvalkoisena, mustaakin usein löytyy. Muitakin värejä on, mutta niiden löytyminen tavallisista pitsiliikkeistä on sattumankauppaa.
Brodyyri on aina ommeltava niin, ettei sen huolittelematon reuna jää näkyviin. Kestää pesua ja silittämistä hyvin.

Nyplätty pitsi/cluny lace/torchon lace

Toinen kaunis ja edullinen pitsilaatu. Saatavana yleensä useammassa värisävyssä kuin brodyyri, tosin jostain syystä pellavanharmaa värisävy on heti valkoisen sävyjen jälkeen yleisin.
Nyplätty pitsi on yleensä puuvillaa tai pellavaa, joten sekin kestää pesun ja silityksen hyvin.

Venice lace

Brändivaatteiden ehdottomasti yleisin ja ylellisin pitsilaatu. Venice voi olla lähes minkä levyistä vain, värivalikoima on rajoittunut pitkälti valkoiseen, norsunluuhun ja mustaan. Arempi kuin brodyyri ja nyplätty pitsi, pesua kestää mutta kannattaa silittää varoen.

Virkattu pitsi/crochet lace

Joskus käytetty, tosin lolitavaatteissa virkattu pitsi näyttää usein aika raskaalta. Yleisin käyttötapa onkin päiväpeitoissa, shaaleissa ja pienissä yksityiskohdissa esim. pyyhkeen reunoissa, lakanoissa ja asusteissa. Kestää yleensä hyvin kaikkea akkuhaposta maailmanloppuun.
Virkatun pitsin lähisukulainen on nimeltään gepyyri/guipure lace. Sitä valmistetaan myös virkkaamalla (irlantilainen gepyyri), mutta kuviot virkataan ensin jonka jälkeen ne yhdistetään toisiinsa virkatulla gepyyriverkolla. Ranskalainen gepyyri tehdään neulalla ommellen ja se näyttää kevyemmältä.

Battenberg

Yleinen päivänvarjopitsi, tosin se näyttää helposti halvalta - silloin kun se on valmistettu halvalla. Ulkonäöltään vielä virkattuakin pitsiä raskaampi, ei yleinen vaatteissa tämän takia.

Raschel

Tämä on nyt sitä pelättyä "halpaa muovipitsiä", mutta kannattaa huomata että raschelia on montaa laatua ja sitä voi valmistaa eri materiaaleista. Huonolaatuinen raschel on karkeaa ja kovaa, raapivaakin. Hyvälaatuinen vastaavasti pehmeää ja kuviot ovat selkeämmät.
Rachel ei kestä kuumuutta vaan sulaa helposti.
Rachel on helppo sekoittaa esim. chantillyyn tai alenconiin. Hintalappu yleensä paljastaa kummasta on kyse, sillä raschel tosiaankin on edullista (ja reippasti yleisempää).

Livejournalin lolita_handbook tarjoaa myös kattavan pitsi-infopläjäyksen englanninkielellä.

Lisää perustietoa.

Miten ommella pitsiä sateenvarjoon?
- Jos aiot ompelukoneella leikkiä, niin suosittelisin kyllä suosiolla irrottamaan sen kankaan ensin sateenvarjosta, mikäli vain mahdollista. Keskinupistahan se tahtoo vähän ilkeämmin lähteä, mutta elä missään nimessä nyt ainakaan lähde ompelemaan niin että varjomateriaalin reunat ovat vielä kiinni sontikan "piikeissä". Varmintahan se jälki kai on kun käsin tekee, sillä etenkin kotiompelukoneissa on aina se riski että lanka sotkeutuu tai syöttäjät alkavat repiä itse kangasta.
   Itse ainakin suosittelisin sateenvarjoihin niitä usein kammoksuttuja muovipitsejä mitä Eurokankaat ovat pullollaan. Varsinaisen materiaalin mukaanhan nuo tulisi aina valita, ja koska sontikat harvemmin ovat mitään sievää puuvillaa (toisin kuin perinteiset päivänvarjot siis!), niin ne tekokuituhärpäkkeet lienevät enemmän kuin kohdallaan. Muutenkin sateenvarjo on käyttöesine, joten valkoinen puuvillabrodyyri tai virkattu pitsi menisi äkkiä todella härskin likaiseksi. (-Zhenoa)

Miten ommella pitsiä sukanvarteen?
- Sujauta polvisukkasi tarpeeksi paksun pullon varteen ja ompelet pitsin käsin kiinni. Sama homma kuin pistäisit polvisukan jalkaasi ja ompelisit pitsin kiinni sopivasti venyneeseen sukkaan, mutta reilusti helpompi tehdä. Tuo kikka löytyy myös Gosurori-lehdistä ja silloin ei tarvitse murehtia joustavasta pitsistä/ompeleesta. (Sakur)

Jos mustassa vaatteessani on valkoista pitsiä, miten se pitäisi pestä?
- Pesen kaikki mustavalkoiset vaatteeni käsin. En ole edes uskaltanut koittaa, mitä vaatteille kävisi pesukoneessa... (- Hui)
- Kannattaa pestä kangas ensin, jos pelottaa että jättää väriä niin useampaankin kertaan, ennen pitsin laittamista. Käsinpesukin on hyvä idea, mutta jos on siihen liian laiska niin mustavalkean voisi minusta laittaa pesukoneeseenkin jos sen pesee vaikka 30 asteessa. (- ripeZgy)

SATIININAUHAT

Miten kiinnittää satiininauhaa vaatteeseen?
- Itse ajattelin yrittää harsia kevyesti ensin kankaaseen kiinni ja sitten ompelukoneella hurauttaa päältä että kestää. (- teri)
- Ristikkoa ommellessa jätän keskikohdan auki ja neulaan vain hyyvin pienesti reunoista, mutta kannattaa ajella varovasti koska satiininauhan "langat" eli ne kuidut lähtevät liikkeelle aika helposti ja muodostavat pakoja. Nämä lähtivät minulla kunnon höyrisilityksen jälkeen mutta kyllä sitä nauhaa tuli aika paljon leikeltyä poiskin. Ota ompelukoneeseen uusi ja/tai terävä neula niin ongelmia ei pitäisi syntyä. Sama homma neulaamisessa tai harsimisessa, terävillä neuloilla siistiä jälkeä. (- neve)
- Riippuu toki arkoituksesta, mutta itse olen tosi laiska harsimaan yhtään mitään. Pistän siis kaikki nuppineuloilla kiinni ja ompelukoneella mahdollisimman nätisti hurauttelen päältä. (- Dagg / Daii)
- Itse pukuompelijaksi valmistuvana tarkentaisin ja suosittelisin että satiininauhaa ommellessa  tulee olla pyöreäkärkinen ompeluneula. Ommellessa pyöreä kärki työntää satiinilangat hellästi tieltä vahingoittamatta säikeitä ja näin vältetään turhat lankajuoksut.
Mielelläni en edes käyttäisi nuppineuloja satiininauhaa kankaaseen kiinnittäessä vaan hoitaisin nauhan asettelun ommellessa ja mittanauha tarvittaessa koko ajan vieressä. Vielä vähemmän suosittelen harsimista.
Mutta jos noista kahdesta pitäisi valita niin harsiminen hyvin harvalla pistolla ja tylppäpäisellä mutta sopivan ohuella neulalla. (- Rozella)

Miten satiininauhan päät saa rispaantumattomiksi?
- Jos käyttää satiininauhaa esim rusettikoristeena jossain vaatteessa niin ei kannata ruveta sen päätä taittelemaan ja huolittelemaan. Helpoin tapa saada satiininauhasta ei-rispaantuva on polttaa kärki. Riittää että sytkärin liekin lämpö sulattaa päädyt siistiksi, kirjaimellisesti ei siis tarvitse käräytellä. :D (- Dagg / Daii)
- Minä olen onnistunut saamaan nauhojen päät rispaantumattomiksi läpinäkyvällä/värittömällä kynsilakalla. (- Thales)

OSTAMINEN

Olen harkinnut pitsin ostamista ulkomailta. Onko vinkkejä?
- Tilasin osoitteesta cheeptrims.com kaksi val-ta-vaa kelaa (jotain kilometri pitsiä!) alushamepitsiä, ja olin ihan tyytyväinen. Mutta tuosta osoitteesta ei muistaakseni saa pieniä määriä. En enää muista paljonko postikulut olivat, mutta ihan kohtuulliset. Tulli oli jotain 15% hinnasta (postikuluineen), joten kertyihän niitä lisäkuluja, mutta niidenkin kanssa tuli pitsi halvalksi. Unohdin ihan tilanneeni myös kelan brodyyripitsiä, ja se ei tosiaan ole kovin hyvälaatuista. Alushameiden yms helmoissa se on ihan ok, mutta mekon silmänkiinnittäväksi koristeeksi ihan liian rumppaista. (- raino)

Mistä ostaa pitsiä?
- Helsinki: Iso Roobertinkadun Nappitalo (vai mikähän nimi olikaan), jos ei sieltä pitsilaatua löydy niin turha on muualtakin etsiä. Ikävä kyllä hintansa ovat korkeat, ihan perus-peruspitsejä ei sieltä kannata ostaa. (- raino)
- No nyt kun Raumalla asun, voinkin sanoa että ainakin Iso-Hannun vieressä olevassa kangaskaupassa (vitsi kun olen huono muistamaan kauppojen nimiä, mutta muistaakseni se oli 'Pala Raum') on mielestäni yhdet parhaat pitsivalikoimat, ja hinta on vähän yli 1€/metri sanoisinko. Tai no, riippuu tietysti pitsistä. Ja Jättirätissä (miten se kirjoitetaan) oli muistaakseni myös vähän pitsejä.
   Sitten oli vielä yksi kauppa, jossa oli paljon söpöjä satiinirusetteja ym. En nyt muista nimeä (tyhmä minä), mutta taisi olla samalla kadulla kuin Candica, (miten sekin kirjoitetaan) tai 'Pellava ja pitsi'n (siellä taitaa olla käsin nyplättyä pitsiä) vieressä se ainakin taisi olla. Hinnat muistaakseni aika korkeat. (- Souhku)
- Jos matkustatte Tallinnaan lomille tms. niin suosittelen lämpimästi turistikeskustan ulkopuolelta löytyviä kangaskauppoja. Valikoima on huimasti erilainen kuin Suomessa ja hinnat eivät hirvitä. Esim. nauhoja ja pitsejä sai mielestäni todella edullisesti. Laatuja löytyy monenlaisia. (Muistoni ovat tosin parin vuoden takaa...) (- Feyah)
- Pitsiä voi esimerkiksi Helsingin alueella ostaa ihan painelemalla keskustan Stockammin kangasosastolle. Helsingissä Itäkeskuksessa on toisessa kerroksessa ompelutarvikekauppa, josta löytää lähinnä koristenauhoja, mutta myös mustaa puuvillapitsiä. (littleiceblue)
- Salon keskuskustassa on omasta mielestäni maailman paras pitsi ja nyörikauppa. Pääsen käymään siellä niin harvoin etten muista putiikin nimeä, mutta keskusta ei ole kamalan iso, joten eiköhän se sijaitse yhdellä niistä isoimmista ostoskaduista. Kai sieltä nappejakin sai, mutta eniten pistää silmään isot tiskilliset eri pitsilaatuja ja värejä. Kaikista parasta on hyvän valikoiman lisäksi edullinen metrihinta. (Sakur)
- Pakko ilmaista tässä vaiheessa että Jyväskylässä on Eurokankaan lähellä/vieressä sellanen kaunis ompelukoneliike nimeltä Keinonen tai jotain sinne päin~ Paaljon pitsejä, paaljon erilaisia nauhoja~
Kukaan muu ei kuitenkaan tunnu tietävän tämän paikan olemassaolosta joten mainostus. (Kuningatar Ri-chan)
- Kuopion parhaimpia pitsi, nappi ja nauha valikoimia taitaa olla Napissa ja nauhassa, siellä myydään myös monenlaista virkattua pitsiä, muutamia kankaita ja muita tarvikkeita. Toinen hyvä kauppa on Pistoz, siellä myydään myös erikoisempia lankoja neulontaan sekä kirjontatöitä. Hintoja en nyt muista, mutta ei niitä ihan ilmaiseksi myydä ^^. Kaupat ovat melko pieniä, mutta valikoima on ihan mukavan kokoinen, kaupan kokoon nähden. Molemmat kaupat sijaitsevat keskustassa. (Circus)
- Minun on muuten pakko mainostaa Lahdessa sijaitsevaa Möysän Lankaa ja Asustetta, jos nimi nyt meni oikein, sieltä löytyi minulle ainakin sopivaa pitsiä ja siellä on myös paljon ihania nappeja. (Petticoat)

Saako mistään Suomesta tilattua pitsiä (isompana tai vähemmän isompana eränä)?
- Googletin ihan aikani kuluksi ja löysin Dolores-nettikaupan jossa oli ihan mukiinmeneviä pitsejä ja ihan ok hintaankin. Siellä oli myös söpön näköisiä koristenauhoja ja muuta mukavaa. ^^ (- Saastamoinen)
- Onhan noita nauhatukkuja Suomessa... Mutta metrimäärät ovat silloin ihan omaa luokkaansa. Mieleen tulee äkkiseltään ainakin Tuotenauha Oy ja Finn-nauha Oy. En tosin ole sata varma, saako kummastakin myös pitsejä. (- Feyah)

Pitsiohjeita internetissä.

- Knitting pattern central ja Crochet pattern central tarjoavat sekä ohjeita tekniikoiden opetteluun että melko laajan listan netistä löytyvistä ohjeista. Knittingin puolella katsokaa kategoria "Lace" ja crochetissa "endings".
Knitting-And tarjoaa 1800-luvun lopun kirjasesta peräisin olevia kudottuja pitsejä.
Tälle sivulle tekijä on ystävällisesti kerännyt netistä lyötyviä virkkuuohjeita - olen ihastunut etenkin ending ja vintage-osastoon. (Neitosammal)
« Viimeksi muokattu: 17.01.09 klo 11:59 kirjoittanut kainoliero » tallennettu

Edelleen koko paikan suorin kurkku.
Rozella

Poissa

« Vastaus #1 : 01.11.08 klo 18:53 »

Hyviä vinkkejä ompelijoille. Ainut mikä säikäytti oli tuo ohjeistus satiininauhan ompelusta...

Itse pukuompelijaksi valmistuvana tarkentaisin ja suosittelisin että satiininauhaa ommellessa  tulee olla pyöreäkärkinen ompeluneula.
Ommellessa pyöreä kärki työntää satiinilangat hellästi tieltä vahingoittamatta säikeitä ja näin vältetään turhat lankajuoksut.

Mielelläni en edes käyttäisi nuppineuloja satiininauhaa kankaaseen kiinnittäessä vaan hoitaisin nauhan asettelun ommellessa ja mittanauha tarvittaessa koko ajan vieressä..

Vielä vähemmän suosittelen harsimista.
Mutta jos noista kahdesta pitäisi valita niin harsiminen hyvin harvalla pistolla ja tylppäpäisellä mutta sopivan ohuella neulalla..
tallennettu

Peili olento kuvajaisessasi, painajainen unessani.
Josephine

Poissa

« Vastaus #2 : 13.01.09 klo 19:38 »

Hei, onko kukaan sattunut näkemään kulkiessaan kangaskaupoissa sydänkuvioista pitsiä? Näin kerran eräässä alusvaatteessa, ja siitä asti olen miettinyt sen olemassaoloa. Toinen mitä haluaisin kysyä on, miten sukkanauhoja tehdään? Tiedän suunnilleen, minkä laisia ne ovat, mutta valmistus on jäänyt hieman etäiseen aiheeseen. (anteeksi jos jauhan vanhaa puuta :S)
tallennettu
CandycottoN
Hattarakone

Paikalla

♥ロリータ-パーティー♥

« Vastaus #3 : 14.01.09 klo 19:06 »

Hei, onko kukaan sattunut näkemään kulkiessaan kangaskaupoissa sydänkuvioista pitsiä? Näin kerran eräässä alusvaatteessa, ja siitä asti olen miettinyt sen olemassaoloa. Toinen mitä haluaisin kysyä on, miten sukkanauhoja tehdään? Tiedän suunnilleen, minkä laisia ne ovat, mutta valmistus on jäänyt hieman etäiseen aiheeseen. (anteeksi jos jauhan vanhaa puuta :S)

Löysin sydänkuvioista pitsiä kuopion Eurokankaasta. Se oli suhteellisen kapeaa, valkoista ja sydämmet olivat vaaleanpunaisia ja vaaleansinisiä. Pitsi valitettavasti oli muovipitsiä, mutta harvinaisen suloista sellaista. Hintaa en tiedä, koska sitä myytiin nipuissa jotka punnittiin kassalla. Sellaista hyvälaatuista sydänkuvioista pitsiä en ole vielä itsekään löytänyt.
tallennettu

♥♥Lolitaparty and strawberry chocolates♥♥
And don't forget sweets!
Josephine

Poissa

« Vastaus #4 : 14.01.09 klo 20:11 »

Hei mistä noita ylläolevia Venice lace - kohdassa olevia pitsiä saa? Minusta ne kun olivat niin nättejä...
tallennettu
kainoliero
tympeä
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #5 : 14.01.09 klo 20:55 »

Hei mistä noita ylläolevia Venice lace - kohdassa olevia pitsiä saa? Minusta ne kun olivat niin nättejä...

Lue aloitusviestin OSTAMINEN / Mistä ostaa pitsiä -kohta.

Kaikki "mistä voin ostaa" -viestit kuuluvat muutoin omaan ketjuunsa.
tallennettu

Edelleen koko paikan suorin kurkku.
raino
Miss Marple

Poissa

« Vastaus #6 : 24.02.09 klo 22:47 »

Ainakin Helsingin Rautatieasemalla olevassa ompelukoneliikkeessä on punaista sydänkuvioista puuvillapitsiä, oli jotain 2-3 euron välillä per metri.

Sukkanauhat tehdään jämäkästä mutta yleensä hieman joustavasta nauhasta, johon kiinnitetään sukkanauhanipsuttimet (vai mikähän niiden oikea nimi onkaan, en tiedä). Nipsuttimia löytää joskus ompelutarvikeliikkeistä, mutta melkein yhtä todennäköisesti kirpputorilta. Nauhoja nipsuineen tuli kaksi eteen ja kaksi taakse normaalitapauksessa. Ne kiinnitetään itse sukkanauhaliiviin, jonka voi sitten koristella vaikka pitsillä. Tosin mielestäni sukkanauhojen itse tekeminen on samaa sarjaa rintaliivien itsetekemisen kanssa - hirmu iso työ, jotuu etsiskelemään hankalasti löydettäviä tarvikkeita ja kaupasta saa kuitenkin paremmat. Sukkanauhaliivejä ei kuitenkaan tarvitse monia vaikka olisi ahkerakin käyttäjä, koska niitä ei tarvitse pestä joka päivä eivätkä ne kulukaan kovin nopeasti. Yksillä pääsee jo pitkälle ja jos on kahdet niin se luultavasti riittääkin.

EDIT! Aaaaa, siis tarkoititko sittenkin sukkanauhoja, sellaisia reiteen pujotettavia koristuksia joita morsiamet heittävät sinkkumiesten joukkoon häissä? Tähän on paljon helpompi vastata: ompele kolmipistesiksakilla tai muulla joustavalla ompeleella pitsiä, silkkinauhaa tai muuta koristetta sopivankokoiseen leveähköön renkaaksi ommeltuun kuminauhaan sitä ommellessa venyttäen. Ompele päälle rusetteja ja silkkikukkia niin paljon kuin kehtaat.
« Viimeksi muokattu: 24.02.09 klo 22:59 kirjoittanut raino » tallennettu

Meyo
Piparkakkutyttö

Poissa

« Vastaus #7 : 28.02.09 klo 20:19 »

Ongelma ratkaistu!
« Viimeksi muokattu: 09.02.10 klo 23:26 kirjoittanut Meyo » tallennettu
raino
Miss Marple

Poissa

« Vastaus #8 : 04.03.09 klo 15:32 »

Luulenpa, että nuo venetsianpitsit ovat olleet muita pitsejä kermanvärisempiä jo alunpitäen, tummempi sävy näyttää hyvin tasaiselta mikä puhuu silitysvahinkoa vastaan. Et luultavasti pysty niitä täsmävalkaisemaan mitenkään, joten ärsytyksestä pääset eroon vain ratkomalla veniset pois.
tallennettu

Hikaru
Tanssiva Hiiri

Poissa

« Vastaus #9 : 13.04.09 klo 18:17 »

//Tässä ei koskaan lukenut mitään, poistakaa poistakaa ^^" //
« Viimeksi muokattu: 10.11.09 klo 20:00 kirjoittanut Hikaruhiiri » tallennettu

Made-in-heaven

Poissa

« Vastaus #10 : 15.08.09 klo 17:51 »

"-Salon keskuskustassa on omasta mielestäni maailman paras pitsi ja nyörikauppa. Pääsen käymään siellä niin harvoin etten muista putiikin nimeä, mutta keskusta ei ole kamalan iso, joten eiköhän se sijaitse yhdellä niistä isoimmista ostoskaduista. Kai sieltä nappejakin sai, mutta eniten pistää silmään isot tiskilliset eri pitsilaatuja ja värejä. Kaikista parasta on hyvän valikoiman lisäksi edullinen metrihinta. (Sakur)"

(Nykyisin SUUR)Salon keskustassa on esim. Salon nappikauppa (Joka siis myy suuren valikoiman nappeja, MUTTA enimmäkseen ompelu tarvikkeita, pitsiä, nauhoja ja muuta koristeita), Käsityöliike Inkeri, ja on niitä vielä pari, MUTTA en muista niiden nimiä. Salo on lolitan (Joka siis tekee itse vaatteensa) Paratiisi! :P  Tietysti sitten on kaksi kangasliikettäkin:
Eurokangas ja Halpakangas. Halpakankaan valikoima on hitusen pienempi, mutta siellä on myös pari euroa halvempaa. Valikoima on molemmissa eri. :)
SIIS SALOON! :D
tallennettu

The one that made you cry, never deserves your tears.
Hikaru
Tanssiva Hiiri

Poissa

« Vastaus #11 : 16.11.09 klo 20:31 »

Myös Oulussa on liike nimeltään "Nappi Kikka", joka on erikoistunut juuri kaikenlaisiin pitseihin, nauhoihin, nappeihin, koristuksiin, nyöreihin, solkiin, sekä muutamiin satunnaisiin kankaisiin. Hinnat ovat kohtalaisen edullisia ja palvelu ystävällistä. Itse olen ostanut juuri tästä liikkeestä hyvin paljon nauhoja ja nappeja muun muassa ensimmäiseen cossipukuuni.

Osoite: Isokatu 16
            90100 Oulu
tallennettu

raino
Miss Marple

Poissa

« Vastaus #12 : 08.02.10 klo 22:53 »

Sallitaanko pieni ainheeseen liittyvä mainostus? Suuri elämäntyöni ja rakkain luomukseni Pitsikirja on nyt ilmestynyt ja saatavilla kirjakaupoissa. Kirjan alkupuoli on tietopaketti pitsien historiasta ja pitsin eri lajeista, loppuosassa käsityöideoita.
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Enfant Terrible  |  Muut  |  Ompelukerho (Valvojat: kainoliero, Lotta from Wonderland)  |  Aihe: Pitsit, nauhat ja nyörit II
Siirry: