Kuinka moni meistä ei olisi ainakin joskus ollut tyytymätön silmiensä luonnolliseen väriin? Minä olen. Kuinka moni meistä ei olisi ainakin joskus halunnut kokeilla, miltä näyttäisi vaikkapa ruskeasilmäisenä sen oman siniharmaan sijaan? Minä olen. Kuinka moni meistä ei olisi ainakin joskus kaivannut uutta ilmettä kasvoihinsa ilman hiustenleikkuuta, lävistystä tai muuta pysyvää? Minä olen. Oletko sinäkin? Suosittelen värillisiä piilolinssejä.
Tämän ketjun tarkoituksena olisi siis jakaa tietämystä piilolinsseistä (ja mielellään lähinnä juuri näistä värillisistä, vaikka toki mm. hoitoon liittyvät seikat pätevät värittömiinkin linsseihin) - esimerkiksi hoitovinkit, hyvältä vaikuttavat tai sitä todistetusti olevat liikkeet (niin fyysiset kuin internetissä pyörivätkin), muut kokemukset ja kysymykset otetaan vastaan ilolla, riemulla ja Domino-kekseillä.
Ajattelin koota aloitusviestiin listaa mielestäni asiaankuuluvista linkeistä, joten olisin (toivottavasti monen muun kiinnostuneen tavoin) iloinen, mikäli ketjussa harrastettaisiin esim. nettiliikkeiden ja infosivujen mainostusta, joskin toki vain niin kauan, kun se pysyy terveissä mittasuhteissa. Mikäli jaat kanssamme jonkinlaisen linkin, olisi etenkin internetliikkeiden (tai fyysisten liikkeiden internetsivujen) tapauksessa varsin suotavaa, että kertoisit, mikäli sinulla on minkäänlaista kokemusta ko. liikkeestä. Näin saataisiin parhaassa tapauksessa kartoitettua internetin ostamismahdollisuuksia ja vertailtua liikkeitä niin, ettei kenenkään tarvitsisi lähteä valitsemaan liikettä aivan sokkona.
Itselläni on ollut kaiken kaikkiaan muutamat kuukausilinssit ja yksi pakkaus päivälinssejä. Olen kokenut silmien värin silloin tällöin muuttamisen äärettömän virkistäväksi, ja samalla on tietenkin hauska teorioida esim. tietynlaisten meikkien tai hiusten yhteensopivuudesta eriväristen silmien kanssa. Lisäksi välillä voi olla hauskaa hieman järkyttää lähipiiriä ja satunnaisia vastaantulijoita repäisevillä efektilinsseillä ja/tai luonnottomilla väreillä. Värilliset piilolinssit kuuluvat myös esim. täydellisyyteen pyrkivien cosplayereiden työkalupakkiin siinä missä vaikkapa peruukki.
Ensimmäiset linssini hankin arviolta vuosi sitten tahtoessani edes hieman vaihtelua päätettyäni lopettaa hiusteni jatkuvan värjäilyn ja ollessani muutenkin utelias piilolinssien käytön suhteen. Miltä se tuntuu? Miten se toimii? Miltä näyttäisin, jos minulla olisi tämän tai tuon väriset silmät? Perehdyttyäni piilolinssien käyttöön internetin ihmemaassa ja harkittuani pitkään tilasin lopulta sydän pamppaillen ensimmäiset piilolinssini, Freshlook Radiancet väriä Eden.
Haettuani paketin postista en malttanut odottaa kotiin asti, vaan avasin pakkauksen postin oven edessä ja katselin hetken linssejä hienoisen ihmetyksen vallassa. "Ai, tuoltako ne näyttävätkin?" Kotona aloin heti pakkauksen sisältämän manuaalin luettuani tökkimään linssejä silmiini, ja sellaisen vartin rehkittyäni sain viimein ensimmäisen linssin paikoilleen; toisen paikalleen saaminen kävikin jo sitten varsin nopeasti.
Linssien väri oli oikeastaan pettymys: "mainoskuvan" mallilla mahtoi olla melkoisen vaaleat/vaaleiksi photoshopatut silmät, sillä omissa silmissäni linssit näyttivät aivan erilaisilta - odotin linssien jollakin tavoin vaalentavan silmiä, vaikkeivät ne opaakkimaalatut olleetkaan. Hieman katseltuani huomasin kuitenkin näyttäväni oudolla tavalla hyvin söpöltä UFO-lapselta linssit päässäni, vaikken saanutkaan sitä vaaleaa Eden-katsetta, jota olin odottanut. Linssit olivat koko kuukauden kovassa käytössä ja heti niiden käyttöajan loputtua rupesin jo miettimään, mitkä linssit hankkisin seuraavaksi. Raha tietenkin rajoittaa linssien hankkimista melko lailla, koska sitä kuluu melkoisesti kaikenlaiseen muuhunkin ja säästöönkin pitäisi vielä jäädä, mutta silloin tällöin on ihan hauskaa hieman uudistaa ilmettä silmien värinvaihdoksella.
Nyt on teidän vuoronne, rakkaat "kanssaterriblettäjät"! Onko sinulla kokemus, jonka haluat jakaa? Kysymys, jota olet jo pitkään miettinyt? Liike, jota et voi kuin suositella? Kerro se meille. Vai haluatko vain yleisesti puhua omasta suhtautumisestasi linsseihin, historiastasi niiden kanssa, jostakin muusta vielä mainitsemattomasta? Ole hyvä - sana on vapaa.
Yleistä hoitoon ja käyttöön liittyvää eli "mitä olemme oppineet?"
- Muiden kuin päivälinssien säilytykseen tarvitaan aina linssikotelo ja linssinestettä - esimerkiksi vesi ei puhdista linssejä asianmukaisen linssinesteen tavoin.
- Laita linssit silmiin aina ennen meikkausta - pienikin ripsivärihiutale tuntuu varsin tuskaiselta linssin alla.
- Älä sekoita oikean ja vasemman silmän linssejä - näin esim. bakteerit eivät siirry silmästä toiseen linssien välityksellä.
LinkkejäLinssit.netPaljon tietoa ja apua piilolinsseihin tutustuvalle ja ehkä vähän kokeneemmallekin käyttäjälle. (Linkki aukeaa värilliset piilolinssit -osioon.)
YourLenses+nopea toimitus
+matalat hinnat (huomatkaa taattu alhaisin hinta - ehdot listattu liikkeen sivuilla)
-ei linssinesteitä
Lensway-peruslinssit moniin internetliikkeisiin nähden melko kalliita
+linssinesteet suhteellisen halvalla
varillisetlinssit.com+nopea toimitus
+myös linssinesteitä (hieman kalliimpia kuin Lenswaylla -> pelkkää linssinestettä tilattaessa Lw hintoja ajatellen suositeltavampi)
-hinnat eivät halvimmasta päästä
! tällä hetkellä kaikki linssit alennettuun hintaan, tilaaminen YourLensesiäkin halvempaa - 1.3.2007
Nettiliikkeiden vertailua taulukon muodossa (lisään mahdollisesti esille tulevia liikkeitä)
YourLenses Lensway varillisetlinssit.com
Peruslinssejä on on on
Efektilinssejä ei on on
Linssinesteitä ei on on
Toimituskulut 5 € 5 € 5 €
Postiennakko ei käy käy* käy
Verkkopankki käy käy ei käy
Luottokortti käy käy käy
*värilliset linssit ilman vahvuuksia lähetetään aina postiennakolla ilman, että siitä aiheutuu asiakkaalle lisäkustannuksia