Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
28.07.14 klo 17:20
Enfant Terrible  |  Muut  |  Ompelukerho (Valvojat: jousia, Lotta from Wonderland)  |  Aihe: Ompelukoneet
Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ompelukoneet  (Luettu 35135 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
ee-chan

Poissa

« Vastaus #20 : 06.04.08 klo 16:05 »

Minulla on muistaakseni ompelukone mallia PFAFF 362. ainakin niin siinä lukee
Kone on ollut äidilläni noin 25 vuotta, sitäkin vanhempi se kyllä on, kun kerran käytettynä osti. Ompelukone on sellainen harmaanvihreän värinen (kenties armeijanvihreä?) ja jumalattoman painava. Vekottimeen olen kyllä ihan tyytyväinen, vaikka asetukset ovat vähän monimutkaisempia kuin nykyaikaisemmissa ompelukoneissa. Öh, isäni öljysi koneen kun ajateltiin ettei sitä tarvitsisi huoltoon viedä, ja nyt tuo ei enää pidä sellaista kolinaa. :---)sellaista niinkuin hieroisi haarukoiota yhteen

Saumuria en olekaan vielä edes kokeillut, mutta keskeneräisessä koulutyössäni pääsen luultavasti käyttämään sellaista.
tallennettu
kisu_misu_87

Poissa

« Vastaus #21 : 15.04.08 klo 16:54 »

Vinkiksi:  Perusompelukoneen saa Ikeasta hintaan 59€. En tiedä yhtään onko kone hyvä/huono, mutta on ainakin todella edullinen.

maipon-edit: Älä hakkaa enteriä kesken lausetta, meillä on automaattinen rivitys.
« Viimeksi muokattu: 15.04.08 klo 17:02 kirjoittanut maipon » tallennettu
Abysse

Poissa

kissakombinaatio

« Vastaus #22 : 02.05.08 klo 23:38 »

Meillä oli joskus ikivanha metallinen, vihreä Singer, joka oli kiinni pöydässä. Se oli ihana, vanha ja romanttisen näköinen, ja äitini vei sen kirpputorille. Miksi?

Nykyään meillä on mummin vanha kone, joka on oranssi ja merkkiä en muista. (Voisin käydä katsomassa merkin, matkaa ei olisi kuin 10 metriä, mutta ei pysty.) Ehkä se oli Husqvarna. Se tekee suoraa ja siksakkia ja kolmiaskelsiksakkia, napinläpiä ja siinä on erikoisompeleita varmaan lähemmäs 20, mutta en koskaan käytä niitä. Se on toiminut hyvin, mitä nyt vähän kolisee, kun se pitäisi öljytä.

Meillä on myös saumuri, joka on varmaan yhtä vanha kuin minä, mutta toimii erinomaisesti, mitä nyt terä on vähän tylsä. Olen laittanut siihen langat kahdesti, mutta vapaaehtoisesti en siihen ryhdy. Silloinkin kun laitoin, oli äiti vieressä neuvomassa. Saumuri silti pelastaa, kun pitää huolitella saumoja, ja huolitteleminen on oikeastaan aika kivaa. :D
tallennettu

Doraemon

Poissa

« Vastaus #23 : 25.05.08 klo 01:39 »

Meillä on joku ikivanha 70-luvun kone joka välillä ei toimi kovin hyvin, mutta kyllä sillä pystyy ihan mukavasti ompelemaan.
Oudointa siinä on mielestäni puolaaminen, joka tapahtuu koneen oikeassa 'seinässä', eikä päällä, miten minä olen yleinsä tottunut. Myös koneen piston pituus säädetään mitä oudoimmasta paikasta, en edes muista mistä.
Parasta koneessa on varmaan se, että paininjalka on n. 2 kertaa isompi kuin 'tavallisissa' (=uudemmissa) koneissa, joten sitä on helpompi painaa.
Olen ihan tyytyväien tähän vanhukseen, mutta olisi tosiaan kiva saada uusi ja hieno kone. Paitsi ainakin koulun uusilla koneilla on jotain minua vastaan, joten vähän huolestuttaisi. 8D Laitan koneen merkin tai minkä lie, sitten kun jaksan... kellon aika... -_-'
edit:Elikkäs, ainakin koneessa lukee Electrolux 42 00...
« Viimeksi muokattu: 25.05.08 klo 11:28 kirjoittanut Doraemon » tallennettu
Dere

Poissa

Bad, good, ugly, pretty... Whatever, thats me!

« Vastaus #24 : 24.10.09 klo 17:25 »

Minulla on vanha, kaunis, kukkakuvioinen singerin ompelukone. Vaikka se on ikivanha, kyllä se jaksaa! Siitä on vain tällä hetkellä neula katkennut, eikä täältä tuppukylästä saa ostettuakaan. :(

tallennettu

Minne joutuvat vammaiset satuolennot?
Mitä tapahtuu käyttökelvottomille leikkikaluille?
Missä ovat raajarikot keijukaiset, spitaaliset enkelit, pahoinpidellyt piparkakku-ukot?
Riisikakku

Poissa

PONPONPON

« Vastaus #25 : 08.01.10 klo 18:22 »

Tulen nyt avautumaan tänne vaikka onkin vähän vanha aihe!

Ostimme äitini kanssa halvimman ompelukoneen jonka kaupasta löysimme, sillä uskoimme että samanlainen se on kuin muutkin. No mutta... ongelmat alkavat heti kun kone on nostettu pöydälle. Tutkailen sitä miettien mistä se laitetaan kiinni ja tällöin ohjekirjasta luen, että siinä ei ole katkaisijaa. Tuohtuneena asettelen lankoja paikoilleen (sekin ihan erilailla kuin yleensä) ja kun yritän ensimmäisiä tikkejä ommella niin neula ei liiku minnekään, kone vain hurisee.

Jätin koneen sikseen ja huomenna käymme vaihtamassa sen ihan oikeaan Singeriin! Onneksi kaupassa on 3 kuukautta aikaa palauttaa kone jos ei ole tyytyväinen, saa vaihdettua sitten parempaan koneeseen. Ehtihän tuo kone tuossa pöydälläni kaksi päivää lojua ja jo huomenna vaihtoon. Sanompahan vain että älkää ostako halvinta mahdollista, ei ole kiva kuskata koneita edes takaisin kaupasta kotiin ja toisin päin! Mutta ainakin oppi nyt itse sitten että joskus kannattaa maksaa hieman enemmän paremmasta.
tallennettu

Filosofit ovat pyrstötähtien yläpuolella.
Cinnamonhusky
Kimaltava
Ylläpitäjä
Poissa

« Vastaus #26 : 08.01.10 klo 18:39 »

Riisikakku,
minunkin pitäisi.. Oma ompelukoneeni on vain kolmisen vuotta vanha, mutta sitäkin vit raivostuttavampi kuin luulisi tuolta iältä. Muuten armaani kyllä tottelee mutta 1. Alalanka on löysä, olen yrittänyt tehdä asialle vaikka ja mitä. Puolakotelon ruuveja on kiristelty ja löyhennelty, olen jopa vaihtanut ne. Olen muuttanut alalangan kiristystä säätelevän ruuvin asentoa, olen myös kurkistellut koneeni sisään, mikään ei tunnu toimivan. Tämän lisäki rakkaani ei kovinkaan välitä ohuen kankaan ompelusta, kuulisitte millaisen äänen se luikauttaa kun ompelen ohuempia kankaita. "RÄ TÄ  T Ä TÄ TÄ TÄ TÄT ÄT ÄT Ä TÄ !!" :''DD
       Luulen että käyn vaihdattamassa mokoman Bernina-merkkiseen koneeseen. Käytimme niitä yläasteella ja kokemus oli erittäin positiivinen. Tosin vaihtoon tarvitaan rahaa, ja sitä minulla on.. ..vähän. :''DD
tallennettu

tumblrpupelookbookinstagram
iulia

Poissa

« Vastaus #27 : 09.01.10 klo 14:14 »

Minulla on ikivanha husqvarna, joka toimii jokseenkin hyvin :) Minusta tuntuu, että viime aikoina se on alkanut pitää vähän uudenlaista ääntä ommellessa, mutta ehkei se ole vakavaa... Koneen takaosa on kiinni ilmastointiteipillä ja puolauskoukku irtosi samassa hötäkässä, mutta itse toiminnot ovat kunnossa. Ostin ebaysta siihen lisää puolia kun mukana sain vain kolme ja aloin ärsyyntyä jatkuvaan puolaamiseen ja vääränvärisillä langoilla ompeluun. (kys. puolat maksoivat muuten 6 e/ 3 kpl, Suomesta ostettuna maksaisivat 3-10e/kpl!)

Jos haluaa halvalla ompelukoneen, minusta kannattaa ehdottomasti ostaa käytetty, ei halpaa uutta.
tallennettu

'kyllähän sä tiedät että teitä pidetään friikkeinä?'
Riisikakku

Poissa

PONPONPON

« Vastaus #28 : 09.01.10 klo 16:20 »

Aivan totta, hyvä käytetty on yleensäottaen paljon parempi kuin halpa uusi. Uskoisin että tunnettuihin merkkeihin saa myös helpommin varaosia ja on halvempi korjata kuin näihin kiinalaisiin lapsityövoima ompelukoneisiin. Ja jos korjaajia löytyy niin varaosat tilataan jostain kaukaa ja sen takia korjaus kalliimpaa, tunnettujen merkkien varaosia sentään löytyy ihan kotimaastakin.

Myynnissäkin näyttää olevan paljon erittäin vanhoja Singereitä ym. merkkikoneita, jopa 20 vuotta vanhoja ja silti toimivat. Halppiskoneen en usko toimivan ainakaan paria vuotta pidempään, jos edes sitäkään. Poikkeuksiakin tietysti voi olla, mutta tuntuu että on enemmänkin sääntö kuin poikkeus että nämä oudot merkit missä vain (tietokoneet, telkkarit, kamerat..) tuntuvat hajoavan nopeasti ja korjaajia ei välttämättä löydy. 

Ja muuten, halppiskoneessa ei ollut edes suomenkielisiä ohjeita ja kun englanti ei oikein suju niin oli oikea helpotus kun uudessa singerissäni tuli ihan selkosuomella kaikki asiat alusta alkaen! Nyt on helppo sitten huoltaa itsekin perusasiat kun on varma miten se tehdään.
tallennettu

Filosofit ovat pyrstötähtien yläpuolella.
Ivory Noire

Poissa

« Vastaus #29 : 10.01.10 klo 23:30 »

En sanoisi, että pelkkä hinta tekee koneesta huonon tai käyttökelvottoman. Itselläni on marketista ostettu n. 100 euroa maksanut Brotherin karvalakkimalli ollut jo kolmisen vuotta käytössä eikä sen kanssa ole ollut mitään palanutta lamppua suurempaa ongelmaa, ja suomenkieliset varsin kattavat käyttöohjeetkin löytyy. Ehkä tuohon hintaan olisi jo saanut paremman käytetyn, mutta itse en ainakaan jaksa alkaa siihen metsästykseen ja peruskäytössä halpakin kone menee aivan hyvin kunhan siitä nyt löytyy ne pakolliset suora, siksak ja napinläpi. Oikeastaan ainut asia, mitä kaipaisin omalta koneeltani lisää, olisi säädettävät piston pituus ja leveys. Tuossa kun ei ole kuin 5 eripituista valmista suoraa ommelta ja muutama siksak.
tallennettu
Hone

Poissa

Nakertaja

« Vastaus #30 : 23.01.10 klo 21:12 »

Minulla on Berninan activa 145 S (kuva). Olen ollut ihan tyytyväinen tuon koneeni kanssa. Siitä löytyy 50 erilaista tikkiä, joista 10 ensinmäistä on erinlaisia perus tikkejä jo 40 seuraavaa on koristeellisenpia. Osa tikeistä on sellaisia, joita en ole käyttänyt vieläkään mihinkään. Se on ollut minulla jo monia vuosia, eikä ole tarvinnut huoltoa vielä koskaan. Laatu kone! (sillä hinnalla, mitä siitä maksetiin se saisikin olla). Onnekseni olen jo aikaa sitten luopunut Brotherin koneesta, joka minulla oli aikaa sitten. Se osasi olla huollossa enemmän kuin käytössä.
tallennettu

Silitit poskeani kädelläsi ja sanoit lähteväsi pois.
Sivelit poskeani viimeisen kerran, viimeisen kerran. Kävelit auringon laskuun ja jäin katsomaan lähtöäsi kyyneleisin silmin...
Sweeth
Vieras
« Vastaus #31 : 14.03.10 klo 11:28 »

Minulla on Queen Deluxe 333, joka on toiminut aivan mainiosti! Ostin sen kyllä pari kuukautta sitten, joten en voi ihan varmasti sanoa kestääkö se yli kymmenen vuotta.. Mutta koneeni on täyttä metallia sisältä ja ompelee paksutkin kohdat erittäin hyvin. Kone on helppokäyttöinen ja todella kätevä. Kone maksoi suunilleen 250 e, joten hintakaan ei ollut älyttömän suuri. Joten minä ainakin suosittelisin tuon merkin hankkimista!

Kuva

Agitha-edit: Siistin linkin.
« Viimeksi muokattu: 14.03.10 klo 12:38 kirjoittanut Agitha » tallennettu
Mämmä

Poissa

« Vastaus #32 : 22.03.10 klo 20:26 »

Oma koneeni on vihreä äidin varmaan 20-vuotta vanha vihreä husqvarnan ompelukone. Ihan hyvinhän se toimii, paitsi aina kun alkaa ommella täytyy auttaa käsipyörllä, jotta kone suostuu liikkumaan. Lisäksi tikkejä on vain neljää erilaista, mutta kahdella kyllä pärjää. Kotonamme on kyllä myös hieman uudempi kone, mutta se on siskoni ja jos koskenkin siihen hän saa hepulin ja alkaa huutaa että ei saa rikkoa sitä -.-.
tallennettu

Sairas Enkeli

Poissa

« Vastaus #33 : 07.04.10 klo 18:25 »

Minä ompelin kaksi vuotta äitini vanhalla Singerillä. Se oli sellaiset parikymmentä vuotta kun kaivoin sen kaapista ja aloitin ompelijan urani. Singer on loistava merkki, täytyy tunnustaa. Niin vanha kone ja toimi silti kuin unelma. Välillä jouduin huutamaan äidin hoitelemaan sotkuja, mutta nyt kokeneempana olisin osannut nekin lankasotkut, väärät asetukset ja kiristykset hoitaa itsekin. 8D
Se pikkuinen vain rupesi köhimään tuossa reilu kaksi vuotta sitten oikein tosissaan, eikä lopulta enää edes vetänyt kangasta. Sotki vain ja piti kalinaa. Sitten se kuoli totaalisesti. Se ei kyennytt enää mihinkään, joten irrotin pikkuisen johdot ja pidin pienimuotoisen hautajaisseremonian lähiseudun kierrätyskeskuksessa.

Silloin oli marraskuu, ja äiti sanoi ajatelleensa ostaa minulle joululahjaksi kokonaan uuden ompelukoneen, mutta kun Singer kuoli, niin mentiin sitten Tapiolan liikkeeseen reilu kuukausi etuajassa.
Minä en hirveästi perustanut niistä uusista malleista mitä oli tarjolla. Olin ommellut ihana jämäkällä metallisella Singerillä, joten metallisen minä halusin vastedeskin. Merkkiystävällisyys tosin jäi, kun minulle esiteltiin ihana Pfaff, kermanvärinen kaunotar, joka tikkasi ihanan pehmeästi ja vaimeammin huristen kuin entiseni. Se käytetty Pfaff sitten mukaan lähti.

Mummolassa meillä on poljettava Singer. Oikein vanha kone, ja upea. Minä en ole koskaan sillä ommellut, mutta kummitätini teki sillä joskus nahkatöitä. Siitä voi päätellä miten lujaa tavaraa se on! Uuteen, tavalliseen koneeseen kun syöttäisit nahkaa niin nips naps vaan ja neula poikki.

Todella pitkäikäisiä nämä kaunokaiset kyllä ovat. o_O
tallennettu

Roses are red, violets are blue,
I love you
and you love me too.

Or at least you will, if that Stockholm syndrome -thing is true.
Kaede

Poissa

« Vastaus #34 : 09.06.10 klo 21:29 »

Jes! Paikka jossa voin avautua oman ompelukoneeni ihanuudesta! Ompelin ensin alkuun siis äitini Brotherilla, metallisia osia ja sitä rataa, kymmenen vuotta vanha ja ihan luotettava edelleen ja kestää varmasti vielä useamman vuoden. Samalla koneella äitini on ommellut minulle ja siskolleni vaatteita kun olimme lapsia. Eihän se tietenkään ole yhtään mitään verrattuna teollisuusompelukoneisiin, jollaisesta haaveilin ensin kun niitä koulussa aina käytettiin. Haaveilu loppui kuitenkin ajatukseen, että pitäisi silti hankkia se tavallinen kotikone, että napinlävet sun muut luonnistuisivat.

Aikani jahkailtuani ja päätettyäni jo mallin menin sitten kädentaito messuilla brother-myyjältä aikani kuluksi kyselemään konetta ja luettelin tärkeimmät ominaisuudet mitä koneessa tulisi olla "polvinostin, piilovetoketjupaininjalka, altakatkaisu ja puolaus myös ommellessa sekä ompelunopeutta vähintään tuhat pistoa per minuutti" enkä todella uskonut, että sellaista heiltä löytyisi. No sellaisesta sain sitten tarjouksen ja tänä keväänä tuo kone sitten kotiutui, unohtui se ensin mielessä ollut kone aikas äkkiä. Brother QC-1000 koneella surruttelen ja voi että miten tuo on ihana kone. Niin kallis, että melkein hävettää omistaa moinen (sain sen valmistujaislahjaksi suurimmaksi osaksi, ei opintotuella tuollaisia kustanneta), mutta niin ihana ettei muu enää kelpaisi. Yksi miellyttävimmistä ominaisuuksista edellä lueteltujen lisäksi on se, että tuo ilmoittaa kun alalanka on loppumaisillaan. Tai kun unohtunut jotain niin kone huomauttaa, että tämä pitää ensin tehdä, sitten vasta voit ommella. Kyllä tuolla kelpaa ommella kun on jos jonkinlaista toimintoa, en tarvitse puoliakaan niistä, mutta sellaiset halvemmat koneet jossa olisi vähemmän noita turhia ominaisuuksia eivät täyttäneet vaatimuksiani. Puolaus sujuu kuin unelma, sen kuin napsauttaa sen päälle ja kaivelee sillä välin vaikka kankaita. On tuossa sellainenkin ominaisuus, että ompelukoneestani löytyy ohjeet esimerkiksi muotolaskosten, hiuslaskosten, paidan, housujen jne ompelemiseen. Ihme kun ei keitä vielä kahveja odotellessa. Arvostan myös sitä koneeni hienoutta, että voin tallentaa asetukset mitä käytän useimmiten ja suunnitella ja tallentaa omia koriste/kuviotikkauksia. Ja automaattinen neulan langoitin! Ilman pärjää vallan mainiosti, mutta onhan se oikein kiva lisä. No, olen varmasti vähän päästäni pipi, mutta koulussa tutustuttuani kirjontakoneiden ihmeelliseen maailmaan ja huomattuani miten mukavaa on, kun kone sanoo "pipipipiip" kun on jotain väärin suorastaan rakastan koneessani noita pieniä piippauksia. Se piippaa kun painan jotain kosketusnäytöllä ja se piippaa kun alalanka on loppumassa ja pitää ääniä kun nostan paininjalkaa. Itse ompelusta ei meteliä tule. Äitini vitsaileekin aina välillä, että nykyään kun ompelen kuuluu vaan "piip pipiip piip pipipiip" jne entisen ompelemisesta aiheutuvan äänen sijaan, joka hänen koneestaan selkeästi kuului. Ja melkein meinasin unohtaa yhden kivan ominaisuuden! Harsiminen. Ei enää käsin harsimista kun haluan sovittaa vaatetta ilman että ompelen sitä varsinaisesti ja puran hikihatussa sitten myöhemmin.

En edes kuvittele, että minun käytössäni mikään kotikone kestäisi kymmentä vuotta tai yli, ompelen sen verran paljon kuitenkin. Varsinkaan, jos joskus kävisi niinkin hassusti, että minulla olisi oma yritys. Kotikoneellakin pärjää ihan hyvin vaikka tekisi ompelu hommia ammatikseen. Olen ollut työssäoppimassa sellaisessa paikassa, jossa ei olisi edes tilaa teollisuuskoneille ja hyvin bisnes pyörii. Toki jos nahkatakkeja alkaa työkseen tekemään, on viisainta vaan hankkia se teollisuuskone. Mutta ei kotikoneen käyttö tee ompelijasta yhtään sen vähemmän ammattilaista, jos on ammattitaitoinen.

Heh, Mämmän teksti kuulosti vähän siltä kuin olisi minua vakoiltu. Kukaan ei todellakaan saa koskea minun ompelukoneeseeni, sillä siskossani on jokin onnettomuusmagneetti. Enkä muutenkaan halua äitiäni tai pikkusiskoani huoneeseeni sotkemaan ja jatkuvasti meteliä pitämään. Taatusti olisi aina väärät langat, puolissa langat loppu, väärät asetukset puhumattakaan siitä sotkusta, mikä ompelemisesta valitettavasti tulee saati siitä, että noita pitäisi opettaa käyttämään konettani. Kyllä se on niin, että minun koneellani ompelen vain ja ainoastaan minä itse. Kyllä, olen nipo. Ja lähetän tämän viestin ennenkö muistan lisää asioita mitkä haluaisin sanoa. Kiitän avautumismahdollisuudesta.
tallennettu
Cookiemonster

Poissa

It's tea time!

« Vastaus #35 : 09.06.10 klo 22:01 »

Minulla on Finessen sellainen 30 vuotta vanha ompelukone jonka sain kummitädiltäni Tässä ei ole jousto-ommelta, ei mitään siistejä lisähöskiä.

Kun sain tämän ompelukoneen, ompeli se yhtä hyvin kuin kivi. Se rämisi, kolisi, kilisi, neula heilui oudosti, paininjalka oli puoliksi irti, poljin kärysi ja se kokoajan söi kangasta tai sylki tuplasti lankaa. Taistelin mielenterveyteni kanssa tällä ommellessani. Mutta silloin kun ompelukone oli hyvällä päällä, oli sillä ompelu miellyttävää ja hauskaa ja se teki todella kaunista ja virheetöntä jälkeä.

No hetken isille valiteltuani veimme ompelukoneen huoltoon, sieltä löytyi jos jonkinmoisia ongelmia ja vikoja ja viikon päästä saatuani koneen takaisin, oli se kuin uusi. Nykyään ompelukoneeni iästään huolimatta toimii kuin unelma, sillä on aidosti ihana ommella, se ei kolise tai rämise juuri lainkaan (surruttaa vain tasaisesti) ja siinä ei ilmene koskaan ongelmia. Vaikka olen jakanut ompelukoneeni kanssa monia tuskallisia hetkiä, on se myös tuonut minulle kärsivällisyyttä ja ompeluiloa! : D

Mitä tästä opimme? Älä heitä rämää ompelukonetta roskiin vaan vie se huoltoon. C:

Anteeksi sekava viesti, jäi yöunet vähän vähäisiksi. >w<
tallennettu

"Because when I shop, the world gets better."
Emilia

Poissa

« Vastaus #36 : 21.08.10 klo 12:28 »

Kotona asuessani käytin äidin husqua, mutta ensimmäinen oma koneeni oli Pfaff. Valitsin sen, koska myyjä kertoi, että koneessa on teollisuuskoneen puolakotelo, joka kestää ja kestää. Muuten olin tyytyväinen, mutta sen virheen tuolloin tein, että otin halvimman mallin, jossa ei ollut yläsyöttöä. Pari vuotta myöhemmin päivitin koneeni uuteen (ja vanha meni korvaamaan äitini husqua) yläsyötölliseen. Ja se rakkaus on kestänyt nyt vuosia. Jos siis Pfaffin koneen ostatte, niin sijoittakaa siihen vähän enemmän, että saatte yläsyötön.

Itse olen ollut koneeseen tosi tyytyväinen ja kaikki tuntemani Pfaffin käyttäjät (ammattilaiset ja harrastelijat) vannovat merkin nimeen, vaikka toki Pfaffinkin koneiden yhteydessä olen yhdestä maanantaikappaleesta kuullut. Yleisesti ompelukoineisiin liittyen olen monesti kuullut, että vanhemmat mallit ovat useilla merkeillä uusia parempia. Monet esimerkiksi välttelevät elektronisia koneita (siis niitä joissa on näyttö ym.) epäluotettavampina. En tosin itse allekirjoita tätä.

Olen ommellut työkseni ja siinä on kokemuksia kertynyt koneista. Hauskin kokemus oli yksi supervanha kotikone, joka ompeli itsekseen. Kone jotenkin ylikuumeni, ja vaikka painoin pedaalia tasaisesti, se kiihdytti ompeluvauhtia koko ajan. Kun lähdin pois ompelemasta (olin siis useamman metrin päässä koneesta) kone alkoi äkkiä ommella itsekseen kiihtyvällä tahdilla. Aloimmekin työkaverini kanssa kehitellä tarinoita kummittelevasta koneesta :).
tallennettu
Karen

Poissa

« Vastaus #37 : 04.01.11 klo 20:59 »

Minulla on Berninan activa 145 S (kuva).

Meillä on koulussa noita samoja koneita, monissa niissä tosin vikoja, ehkä oppilaiden tekemistä virheistä tulleita kolhuja. Mielestäni tuo Berninan ompelukone on kiva, kun sillä saa niitä kuvio-ompeleita, vaikka ne eivät kunnolla näy siitä kankaasta, riippuu nyt ihan kankaasta.

Äidilläni on kotona saumuri. Se on tosi kätsy. Hänellä on myös Brotherin kone, jota on lupaillut antaa minulle... Se on tosin vähän vaikeaselkoisempi kuin  tuo Berninan kone, mutta eiköhän senkin kanssa pärjätä.
tallennettu
syyslyyra

Poissa

« Vastaus #38 : 05.01.11 klo 20:38 »

Minun ompelukoneeni on merkiltään Husqvarna Practica 4010, ostin sen kirpputorilta viidentoista euron hintaan, luulisin että kone on peräisin 60-70 -luvulta, ainakin ohjekirja on aika vintage. Kone ompelee vallan mainiosti, minkäänlaisia vikoja en ole koneesta löytänyt. Vanhassa vara parempi. ;)
tallennettu

"Ja me olemme kumpikin kadonneet maailmasta, kallis lyyrani."
sicGhoul

Poissa

« Vastaus #39 : 04.03.11 klo 14:02 »

Minulla on Eva-merkkinen kotikone, jonka ostin noin viisi vuotta sitten ja edelleen toimii moitteettomasti. Muovirunkoinen toki on, mutta kyllä sillä ompelee aivan hyvin peruskamaa (verhot, hameet, paidat jne.) Tahtoisin todella vahvan ompelukoneen jolla voisi ommella korsetteja, mutta ei ole vielä ollut varaa hankkia. Oma Evani alkaa jurrata kun ompelee useita kerroksia paksuja kankaita, mutta kun ajaa hitaasti ja tarvittaessa menee hyvin paksujen kohtien yli käsipyörän avulla, ei ole tullut ongelmia. En ole saanut edes yhtään neulaa katki kotikäytössä, mikä on kyllä ihme. Työharjoittelupaikan koneilla neuloja sai vaihdella yhtenään, vaikka ne olivat parhaat kotikoneet mitä rahalla saa.

Teollisuuskoneet ovat ihania, koulussa niillä ompeli ilokseen silloin kun ne eivät tapelleet vastaan. En omassa käytössä tarvitse oikeastaan muita ompeleita kuin suoraa kun on saumuri, joten teollisuuskone palveli mainiosti. On vieläkin ikävä koulun koneita.
Kotikäyttöön en kyllä sellaista aivan heti hankkisi, koska niissä on omat ongelmansa. En yksinkertaisesti osaisi korjata kaikkia vikoja. Koulussa on käynyt lukemattomia kertoja niin, että kone tekee huonoa tikkiä eikä sitä saanut korjattua kukaan opettajista. Oli pakko soittaa ompelukonekorjaajalle, joka avasi koneen ja kikkaili kaiken maailman nippeleiden kanssa, testaili tikkiä tunnin-pari ja sai sen lopulta toimimaan. Itse en moiseen kykenisi.

Lisäksi omistan parikymmentä vuotta vanhan Brotherin saumurin. Se huollettiin juuri, ja toimii kuin unelma! Omat kokemukseni ovat samat kuin monilla muillakin: huollettu vanha kone on usein parempi kuin uusi. Olisi ollut aivan turhaa ostaa uusi halpissaumuri, joka hajoilisi muutaman vuoden kuluttua. Kyseinen Brother on metallirunkoinen eli siitä ei ihan heti saa mitään hajalle.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Enfant Terrible  |  Muut  |  Ompelukerho (Valvojat: jousia, Lotta from Wonderland)  |  Aihe: Ompelukoneet
Siirry: