Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
21.04.14 klo 04:59
Enfant Terrible  |  Muoti  |  Muoti ja pukeutuminen  |  Katutyylit  |  Aihe: Aristokraatti (EGA)
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Aristokraatti (EGA)  (Luettu 19633 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Destiny

Poissa

« : 28.07.06 klo 12:36 »

Huomasin täällä olevan paljon EGA:n ystäviä, joten oma topicci lienee paikallaan. :) Ja jos en ihan väärin muista tälläinen oli vanhassakin terriblessä.
Itse en oikein tajua tätä tyyliä... Voisiko joku selittää ( mieluiten suomeksi... x) ), että mistä tässä on oikein kysymys? Sen ainakin tiedän, että se eroaa lolitasta pitkien hameiden ansiosta vai olenko aivan väärässä? Muuta sitten en oikein tiedäkkään... :b
« Viimeksi muokattu: 28.07.06 klo 18:56 kirjoittanut Daii » tallennettu

Uskotko kohtaloon?
Maitun

Poissa

nevermind

« Vastaus #1 : 28.07.06 klo 21:03 »

En väitä olevani todellakaan EGA-asiantuntija, mutta sanonpa nyt että mitä olen asiasta ymmärtänyt.
Siinä olen kyllä samaa mieltä, että EGA tosiaan eroaa lolitasta pitkien ja yleensä mustien hameiden ansiosta. Onhan siinä tietysti monta muutakin eroa. Lainaten nyt aika monen sanoja niin "EGA on EGL:n isosisko".

Pitkä musta takki, silinteri (no onhan niitä lolitoillakin...) ja tuima ilme. Tuollainen on EGA minun mielessäni. Korsetistakin tulee hieman EGA mieleen. Ehm, tässä on kaikki mitä tyypillinen Sweet Lolita osaa sanoa. x_x'
tallennettu

check out these abs, baby~!
Vammapallo

Poissa

« Vastaus #2 : 29.07.06 klo 19:49 »

Minäkään en itse aiheesta tiedä, oikeastaan hölkäsen pölyä, mutta omat kantani minullakin asian suhteen on. EGA onkin melkein lähinnä omaa sydäntäni, toisin kuin sellainen sweet lolita ym. (kuulosti toella tyhmältä mutten tiennyt miten muuten asian ilmaisisin) Koska pidän enemmän vartalonpeittävistä vaatteista, kuin polvimittaisita hamosista, jotka tekevät jaloistani paitsi läskien, myöskin kovin tummien väriset.
EGA :ta voikin mielestäni ihan hyvällä omallatunnolla kutsua EGL isosiskoksi.

Tummat värit, leveät ja pitkät helmat, pitkät korkeakauluksiset takit sekä paidat. Kaikentyyppiset hansikkaat ym. tulee mieleeni ajatellessani EGA:ta. Pukeutuminen on mielestäni myöskin paljon selvälinjaisempaa ja yksinkertaisempaa, kuin lolitalla.

Myöskin Wikipedialla on sanansa sanottavana (vaikkakin englanniksi). Eipä tästä hyötyä varmaankaan ollut, ja toivottavasti en nyt sanonut mitään , "väärää"
« Viimeksi muokattu: 29.07.06 klo 20:03 kirjoittanut Vammapallo » tallennettu

littleiceblue
CYBORG-ZOMBIE

Poissa

riu-pon

« Vastaus #3 : 29.07.06 klo 20:12 »

Eihän unohdeta EGA:n ohessa kuitenkaan sitä otsikossakin mainittua yleisnimikettä, aristokraattia, eihän? Löytyyhän tämäkin Wikipediasta.

Aristokraatista puhuminen pelkkänä EGA:na on hieman sama kuin kaikesta gothic lolitasta puhuminen EGL:nä (olettaen siis että aristokraattiin kuuluu aina hieman gootahtava fleiri - kukaan ei toki kiellä variaatioita kevyemmissä väreissä). EGA rajoittaa helposti käsitystä aristokraatista, sillä kaikki aristokraatit tuskin haluavat matkia Moi-meme-moitien vaatteita.

Kainolierolla varsinkin on repertuaarissaan hyvin kauniita aristokraattivaatteita, jotka tuovat vaihtelua ajatusmalliin "aristokraatti = Manan mustat pitkät hameet". Viktoriaanisen, aikuisemman naisen ei välttämättä täydy näyttää supergootilta haudankaivajalta ollakseen tyylikäs ja elegantti. Esimerkkejä Kainolieron päällä mm. tässä ja tässä.

Aristokraatin kanssa saa ja kannattaa olla luova, vaikka ensivaikutelma olisikin rajoittunut juuri niihin pitkiin mustiin hameisiin, silintereihin, korsetteihin ja teräväkärkisiin kenkiin. Jo näillä elementeillä voi olla hyvin luova ja leikittelevä. Jos joku vaikka laittaisi kokoon valkoisen aristokraattiyhdistelmän, rakastuisin siihen varmasti automaattisesti. Mielestäni aristokraatin avainsanat ovat hillitty mutta näyttävä pukeutuminen ja itsevarma muttei (liian) ylimielinen käytös, sekä ennen kaikkea tyylitaju. Toisin sanoen, viktoriaaninen 'lady'. Aristokraatti sopiikin siksi juuri hieman vanhemmille naisille, jotka kokevat lolitan olevan liian 'söpö' heidän omaan pukeutumiseensa. Jo aiemmissa vastauksissa esiin tullut 'isosisko' -termi onkin siksi hyvä nimitys.

Lopuksi täysin ei-japanilaisesta yhteydestä mukaan nappaamani esimerkki itseäni viehättävästä aristokraattihenkisestä pukeutumisesta, eli sama asu kahden tytön päällä ANTM cycle 5:sta -

Bre
Nik
tallennettu

Hui Lai Lee

Poissa

herp+derp=blerb.

« Vastaus #4 : 29.07.06 klo 20:27 »

Victorian Maiden on aikoinaan ainakin leikitellyt hameiden pituuksilla ja malleilla siihen malliin, ettei allekirjoittanut ainakaan ole osannut enää tehdä eroa aristokraatin ja classic lolitan välillä. Is this loli?. Toinen brändi, joka jatkuvasti aiheuttaa minulle päänvaivaa, on Juliette et Justine. Lolia vai aristoa vai ei mitään niistä? Charleston-loliaristo?

Tämän sotkun jälkeen olen vakavasti adoptoinut pikkuisen pääni sisälle sen mielipiteen, etten jaksa leikkiä termeillä tai miettiä, mihin kategoriaan mikin asu kuuluu. Kaikki musta ja pitkähelmainen on helppo nakuttaa ariston alle, EGAksi jos se on moitie. Loput pitkähelmaiset japanilaiset vintage-inspiroituneet asut pudotan j-muodin infernaaliseen klassifiointilimboon, josta ei palaa elävänä edes Dante.
tallennettu
Lucilla Anacharsis

Poissa

Väärinymärretty sankari

« Vastaus #5 : 29.07.06 klo 22:18 »

Entä mitä tarkoittaa termi Madam? (pidän siitä enemmän kuin aristokraatista, nimenä siis)

Haluaisin täydellisen EGA-tyylisen garderoobin, mutta suomalaiset goottiliikkeet eivät näköjään suostu myymään pitkää ja kaunista hametta pienemmässä koossa kuin L tai alle 100 eurolla. Hienoja, lyhyitä hameita sen sijaan on saatavilla pilvin pimein.
tallennettu
kainoliero
tympeä

Poissa

« Vastaus #6 : 31.07.06 klo 11:21 »

Entä mitä tarkoittaa termi Madam? (pidän siitä enemmän kuin aristokraatista, nimenä siis)

Hmm... muistelen erästä keskustelua jossa päädyttiin siihen, että "madam" terminä viittaa naispuoliseen aristokraattiin, aristo kun tyylinä voi tarkoittaa sekä miesten- että naistenvaatteita.

Helman pituus, kapeus ja väri eivät aina auta määrittämään, onko kyse lolitasta vai aristokraatista. Minulla on myös pitkä- ja kapeahelmainen lolitamekko! Kannattaakin katsoa kokonaisuutta ja todeta onko kyseessä ns. "aikuismainen" tyyli. Toinen hyvä tapa määrittää kumpaa haetaan on käydä kysymässä henkilöltä itseltään että mikähän hän luulee olevansa. ^_^
tallennettu

Norelle

Poissa

« Vastaus #7 : 03.09.06 klo 12:50 »

Tyyli sisältää ihanaa vanhanajan henkeä. Ei pakosti juuri EGA, vaan aristocrat yleensä. Minusta goottisuuden yhdistäminen tähän ei ehkä ole kaikkein hienointa, oikeastaan aika rumaa. Goottiuutta voi yhdistää mielummin vaikka lolitan kanssa.

Aristokraattinen tyyli on mielestäni hieno sekä miehillä että naisilla. Omistan posliininuken, jolla on kaunis vihreä/sininen mekko ^^
tallennettu
Mushi

Poissa

« Vastaus #8 : 04.09.06 klo 15:23 »

Pidän tyylistä paljon, ehkä hieman enemmän miesten päällä, koska pitkistä hameista en kovinkaan paljon välitä, elleivät ne ole erityisen nättejä (Kainoliero, veit sydämeni). Muutenkin, mies pukeutuneena EGA:ksi tai vastaavaksi, hän on kuin hurmaava hiljainen herrasmies tai prinssi. Minulle on syntynyt tästä tyylistä jokseenkin sellainen kuva, että vaatteissa ei ole niin paljon rimpsua ym. härpäkettä kuin esimerkiksi lolitassa. Yksityiskohtia on, mutta hillitysti ja siitä pidän.

Alkaa hirttäkö minua, kun pupellan tänne myös aristokraattisesta käytöksestä. Olen aivan rakastunut ajatukseen ilmeettömistä, mutta kohteliaista kasvoista, kepin päällä lepäävästä hansikoidusta kädestä ja elegantista, hiljaisesta kävelystä portaita alas. Kainoliero istumassa tuolilla oli ihana esimerkki.
tallennettu

Be kind to me
or threat me mean
I'll make the most of it
I'm an extraordinary machine
Caramea

Poissa

Candycountess ☆

« Vastaus #9 : 17.09.06 klo 19:09 »

Luin jostakin ( olisiko ollut Manan sanomisia..) että EGA vaatteet muistuttavat muodoltaan lepakon siipiä, siis viitat ja hameet ym. Sitä ei kai ole mainittu tässä keskustelussa aiemmin...
« Viimeksi muokattu: 19.09.08 klo 22:41 kirjoittanut Caramea » tallennettu

儲鳥の 知らぬ花蟻 秋の空
---
New Vogue ChildrenMy Little Lovelies Tassut teekupissa
pelle

Poissa

« Vastaus #10 : 25.09.06 klo 15:06 »

Ajattelen pukeutuvani vähän aristokraattisempaan tyyliin, ainakin omaksun siitä enemmän kuin " tavallisesta " lolitasta. Okei, tuo tuli vähän typerästi, mutta en nyt keksi parempaakaan tapaa....

Viihdyn paremmin pitkissä hameissa. Kauluspaidat ovat ystäviä, tosin niitä on niin vähän. Materiaaleista sametti ja brokadi ovat ihan huippuja, ne sopivat minun tyyliini. Haluan kuvastaa omaa itseäni ja luonnettani pukeutumisellani.

Ooh, haluaa nähdä aristokraattipojan! Varmaan veisin sellaisen kotiin ja tekisin siitä elävän ihmis-sisustuselementin! Täytyy tunnustaa, aristokraattipoikia ei kyllä pahemmin Suomessa vilise...

Kyllä minusta myös kohtelias käytös kuuluu aristokraattityyliin. Komea, elegantti ilmestys myös käytökseltään.
tallennettu

kainoliero
tympeä

Poissa

« Vastaus #11 : 12.10.06 klo 15:45 »

Luin jostakin ( olisiko ollut Manan sanomisia..) että EGA vaatteet muistuttavat muodoltaan lepakon siipiä, siis viitat ja hameet ym. Sitä ei kai ole mainittu tässä keskustelussa aiemmin...

Jos Mana niin sanoo niin se on sitten totta. Nimittäin EGA (Elegant Gothic Aristocrat) on hänen itsensä kehittämä/omistama, jollei vaate ole merkkiä Moi-mëme-Moitié se ei ole EGA. EGA ja aristokraatti eivät ole siis sama asia, vaan EGA kuuluu osana aristokraattityyliin.
tallennettu

Heetteri
Pieni muinainen
Moderaattori
Poissa

♥ The Childlike Empress ♥

« Vastaus #12 : 29.07.07 klo 12:33 »

Nimittäin EGA (Elegant Gothic Aristocrat) on hänen itsensä kehittämä/omistama, jollei vaate ole merkkiä Moi-mëme-Moitié se ei ole EGA.

On edelleen jotenkin hupaisaa, että jollain Manalla muka olisi omistussuhde etuliitteeseen "elegant". En näe minkäänlaista trademark- tai copyright -merkkiä EGA:n tai EGL:n ympärillä - jatkan siis yhä itsepäisesti ainakin EGA:n käyttämistä synonyyminä Gothic Aristocratin kanssa ainakin puhekielessä, ihan vain koska minua nyt ei kamalasti kiinnosta jokin noin triviaali. Elegantti kun voi olla, vaikkei Mana banana sitä hyväksyisikään jossain päin Nipponlandiaa, istuskellessaan mustasta pitsistä tehdyllä valtaistuimellaan tms. Mutta nyt meni aiheen viereen, eikä minun mielipiteelläni lopultakaan ole hevon p***an väliä - the majority has spoken.

Olen jonkin aikaa jo leikitellyt EGA - tai siis ARISTOKRAATTIvaatekokonaisuuden hankinnan ajatuksella, koska poikaystäväni on jo pitkään itse harrastanut tyyliä. Musta, pitkä hame, korsetti, musta, korkeakauluksinen pusero, jossa ehkä levenevät hihat, ja mustaa tekoturkista oleva keeppi hartioille. Savukkeenpidike ja hansikkaat yhdistettynä veistokselliseen kampaukseen, kenties jonkinlainen pieni hattu. Näiden vaatteiden hankkiminen on vain kohtuullisen haastavaa, mikäli ei satu itse omistamaan ompelijan taitoja...
tallennettu

visual

Poissa

SWEET CANDYDIVE

« Vastaus #13 : 03.01.08 klo 18:47 »

Vaikka itse olen äänekäs (sweet) lolitan puolestapuhuja, täytyy myöntää, että aristotyyli viehättää minua! Pidän siitä huokuvasta eleganssista ja jopa synkästä tunnelmasta. Pitkät hameet, musta pitsi ja elegantit kampaukset eivät koskaan ole olleet minun juttuni, ainakaan vielä, ehkä olen vielä liian tyttömäinen kiinnostuakseni ihan oikeasti kyseiseen tyyliin pukeutumisesta. Pidän kuitenkin tyylistä hyvin toteutettuna jonkun muun päällä todella paljon.

Saattaa olla, että sitten vanhempana (toivottavasti monien vuosien päästä!) kun lolita ei enää iske, aristokraatti saattaisi olla se minun juttuni, mutta ei vielä!

Ja mitä EGA-nimitykseen tulee, itse puhekielessä ainakin käytän sitä nimitystä aristokraatista puhuessani, sillä 'aristokraatti' nyt sanana on niin kankea ja vaikea lausua, viis siitä mitä Mana asiaan sanoisi! ;D
tallennettu
antoinette

Poissa

« Vastaus #14 : 19.01.08 klo 01:57 »

Wikipediassa mainitaan ainakin termit sweet aristocrat eli vaaleampia sävyjä vaatteissa ja ero aristocrat.
tallennettu
Hui Lai Lee

Poissa

herp+derp=blerb.

« Vastaus #15 : 19.01.08 klo 02:09 »

Wikipediassa mainitaan ainakin termit sweet aristocrat eli vaaleampia sävyjä vaatteissa ja ero aristocrat.

... jotka ovat molemmat länsimaisen jmuotiskenen älyttömiä väännöksiä yrittää kategorisoida kaikki jonkun nimen alle. Jos asussani on karkkeja ja kokinhattu, ei se tee siitä Kitchen Themed Uber CooL Sweet Lolita With Pastry Influencea tai jos tykkään vihreästä tekoverestä ja kasvomaskeista, en ole Silent Hill Nurse Dentist German Style Blood Guro Lolita.

Joku järki niissä nimissä, ok? Aristo on aristo ja tyylinä muutenkin niin "pieni" ja vähän tehty, että  lisänimet ovat minusta ihan turhia.
tallennettu
antoinette

Poissa

« Vastaus #16 : 01.02.08 klo 15:00 »

Gothic and lolita biblessa (extra 2)  mainitaan kuitenkin formal madam ja glamorous madam.
tallennettu
littleiceblue
CYBORG-ZOMBIE

Poissa

riu-pon

« Vastaus #17 : 01.02.08 klo 15:14 »

Gothic and lolita biblessa (extra 2)  mainitaan kuitenkin formal madam ja glamorous madam.

...Ja Gothic & Lolita Bibleissa mainitaan myös tyylejä kuten "B-lolita" jonkun Novalan happophotoshootin yhteydessä; en tiedä ovatko viittaamasi termit missä kontekstissa, mutta usein tuollaisia näkee japanilaisissa lehdissä photoshootien/muiden vaatejuttujen ohessa kuvaamassa lähinnä ko. kuvaustapahtuman teemaa ja harvoin tällaiset lasketaan erillisiksi tyyleiksi. Tietysti jos joku väen vänkäämällä kokee eksistentiaalista tuskaa tulla niputetuksi aristokraatti -nimikkeen alle voi kutsua itseään vaikka Space Sparkle Soldier Blue Aristokraatiksi, mutta on hyvin epätodennäköistä että kellään muulla on mitään hajua mitä se käytännössä sisältää.
tallennettu

Rulla

Poissa

Shalle a le rilla

« Vastaus #18 : 21.06.08 klo 23:26 »

Nyt oli ihan pakko tulla tännekin kirjoittelemaan, kun sain tuossa äsken huokailla pääni kipeäksi.

Äsken minulla ja parilla ei-terribleläisellä oli eeppinen sota siitä, että aristokraatti EI OLE lolitan alalaji. Minä olin siis tätä "Ei ole"-mieltä, mutta nämä kaksi toista lasta olivat sata prosenttia minua vastaan. Joten nyt kysynkin suoraan teiltä, neidit ja herrat terribleläiset, että onko se aristokraatti lolitan alalaji?

En tosiaan ymmärrä miten jotkut voivat väittää sen olevan lolitan alalaji, ehkä syy on Manan ja MMM'n?

//edit: Kiitoksia varmistuksesta! (Kyllä, oli ihan pakko saada varmistaa että olin taas oikeassa lällällää! X,D)
« Viimeksi muokattu: 22.06.08 klo 00:32 kirjoittanut Rulla » tallennettu

That's just not my cup of tea
Emilie

Poissa

Semmoinen otus

« Vastaus #19 : 22.06.08 klo 00:20 »

Nyt oli ihan pakko tulla tännekin kirjoittelemaan, kun sain tuossa äsken huokailla pääni kipeäksi.

Äsken minulla ja parilla ei-terribleläisellä oli eeppinen sota siitä, että aristokraatti EI OLE lolitan alalaji. Minä olin siis tätä "Ei ole"-mieltä, mutta nämä kaksi toista lasta olivat sata prosenttia minua vastaan. Joten nyt kysynkin suoraan teiltä, neidit ja herrat terribleläiset, että onko se aristokraatti lolitan alalaji?

En tosiaan ymmärrä miten jotkut voivat väittää sen olevan lolitan alalaji, ehkä syy on Manan ja MMM'n?

Minusta aristokraatti ei kuulu lolitan varsinaisiin alalajeihin, enemmänkin  se on lolitan läheinen "serkku". :D
Aristokaattihan on enemmän goottimaisempi ja "vanhempi". (minulle tulee sanasta aristokraatti mieleen joku 80v kurttuinen mummo 1800-luvulta. :D) Sitä paitsi sen tyyli poikkeaa lolitasta pitkähelmaisellaan, elegantimmalla ja vähemmän lapsellisen söpöllä olemuksellaan sen verran, että pitäisin sitä enemmän japanilaisen gootin, kuin lolitan alalajina. Mutta omasta mielestäni se on siltä väliltä, eikä täysin kumpaakaan.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Enfant Terrible  |  Muoti  |  Muoti ja pukeutuminen  |  Katutyylit  |  Aihe: Aristokraatti (EGA)
Siirry: